Naqsyabandiyah merupakan salah satu tarekat sufi yang paling luas penyebaran nya, dan terdapat banyak di wilayah Asia Muslim serta Turki, Bosnia-Herzegovina, dan wilayah Dagestan, Russia.
Bermula di Bukhara pada akhir abad ke-14,
Naqsyabandiyah mulai menyebar ke daerah-daerah tetangga dunia Muslim
dalam waktu seratus tahun. Perluasannya mendapat dorongan baru dengan
munculnya cabang Mujaddidiyah, dinamai menurut nama Syekh Ahmad Sirhindi Mujaddidi Alf-i Tsani ("Pembaru Milenium kedua"). Pada akhir abad ke-18, nama ini hampir sinonim dengan tarekat tersebut di seluruh Asia Selatan, wilayah Utsmaniyah, dan sebagian besar Asia Tengah.
Ciri yang menonjol dari Tarekat Naqsyabandiyah adalah diikutinya
syari'at secara ketat, keseriusan dalam beribadah menyebabkan penolakan
terhadap musik dan tari[rujukan?], serta lebih mengutamakan berdzikir dalam hati, dan kecenderungannya semakin kuat ke arah keterlibatan dalam politik (meskipun tidak konsisten).[rujukan?]
Kata Naqsyabandiyah/Naqsyabandi/Naqshbandi نقشبندی berasal dari Bahasa Arab iaitu Murakab Bina-i dua kalimah Naqsh dan Band yang bererti suatu ukiran yang terpateri, atau mungkin juga dari Bahasa Persia, atau diambil dari nama pendirinya yaitu Baha-ud-Din Naqshband Bukhari.
Sebagian orang menerjemahkan kata tersebut sebagai "pembuat gambar",
"pembuat hiasan". Sebagian lagi menerjemahkannya sebagai "Jalan Rantai",
atau "Rantai Emas". Perlu dicatat pula bahwa dalam Tarekat
Naqsyabandiyah, silsilah spiritualnya kepada Nabi Muhammad adalah
melalui khalifah Hadhrat Sayyidina Abu Bakar Radhiyallahu 'Anhu,
sementara kebanyakan tarekat-tarekat lain silsilahnya melalui khalifah
Hadhrat Sayyidina Ali bin Abu Thalib Karramallahu Wajhahu.
== PENDIRI TARIQAT NAQSHBANDIYAH ==
BELIAU adalah Imam Tariqat Hadhrat Khwajah Khwajahgan Sayyid Shah
Muhammad Bahauddin Naqshband Al-Bukhari Al-Uwaisi Rahmatullah ‘alaih,
dilahirkan pada bulan Muharram tahun 717 Hijrah bersamaan 1317 Masihi
iaitu pada abad ke 8 Hijrah bersamaan dengan abad ke 14 Masihi di sebuah
perkampungan bernama Qasrul ‘Arifan berdekatan Bukhara. Ia menerima
pendidikan awal Tariqat secara Zahir dari gurunya Hadhrat Sayyid
Muhammad Baba As-Sammasi Rahmatullah ‘alaih dan seterusnya menerima
rahsia-rahsia Tariqat dan Khilafat dari Syeikhnya, Hadhrat Sayyid Amir
Kullal Rahmatullah ‘alaih. Ia menerima limpahan Faidhz dari Hadhrat Nabi
Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam menerusi Hadhrat
Khwajah Khwajahgan ‘Abdul Khaliq Al-Ghujduwani Rahmatullah ‘alaih yang
telah 200 tahun mendahuluinya secara Uwaisiyah.
Shah Naqshband Rahmatullah ‘alaih telah berkata: Pada suatu hari aku
dan sahabatku sedang bermuraqabah, lalu pintu langit terbuka dan
gambaran Musyahadah hadir kepadaku lalu aku mendengar satu suara
berkata, “Tidakkah cukup bagimu untuk meninggalkan mereka yang lain dan
hadir ke Hadhrat Kami secara berseorangan?”
Suara itu menakutkan daku hingga menyebabkan daku lari keluar dari
rumah. Daku berlari ke sebuah sungai dan terjun ke dalamnya. Daku
membasuh pakaianku lalu mendirikan Solat dua raka’at dalam keadaan yang
tidak pernah daku alami, dengan merasakan seolah-olah daku sedang
bersalat dalam kehadiranNya. Segala-galanya terbuka dalam hatiku secara
Kashaf. Seluruh alam lenyap dan daku tidak menyedari sesuatu yang lain
melainkan bersalat dalam kehadiranNya.
Aku telah ditanya pada permulaan penarikan tersebut, “Mengapa kau ingin memasuki jalan ini?”
Aku menjawab, “Supaya apa sahaja yang aku katakan dan kehendaki akan terjadi.”
Aku dijawab, “Itu tidak akan berlaku. Apa sahaja yang Kami katakan dan apa sahaja yang Kami kehendaki itulah yang akan terjadi.”
Dan aku pun berkata, “Aku tidak dapat menerimanya, aku mesti
diizinkan untuk mengatakan dan melakukan apa sahaja yang aku kehendaki,
ataupun aku tidak mahu jalan ini.”
Lalu daku menerima jawapan, “Tidak! Apa sahaja yang Kami mahu ianya
diperkatakan dan apa sahaja yang Kami mahu ianya dilakukan itulah yang
mesti dikatakan dan dilakukan.”
Dan daku sekali lagi berkata, “Apa sahaja yang ku katakan dan apa sahaja yang ku lakukan adalah apa yang mesti berlaku.”
Lalu daku ditinggalkan keseorangan selama lima belas hari sehingga
daku mengalami kesedihan dan tekanan yang hebat, kemudian daku mendengar
satu suara, “Wahai Bahauddin, apa sahaja yang kau mahukan, Kami akan
berikan.”
Daku amat gembira lalu berkata, “Aku mahu diberikan suatu jalan
Tariqat yang akan menerajui sesiapa jua yang menempuhnya terus ke
Hadhrat Yang Maha Suci.” Dan daku telah mengalami Musyahadah yang hebat
dan mendengar suara berkata, “Dikau telah diberikan apa yang telah dikau
minta.”
Beliau telah menerima limpahan Keruhanian dan prinsip dasar Tariqat
Naqshbandiyah dari Hadhrat Khwajah ‘Abdul Khaliq Al-Ghujduwani
Rahmatullah ‘alaih yang terdiri dari lapan perkara iaitu:
Yad Kard, Baz Gasyt, Nigah Dasyat, Yad Dasyat, Hosh Dar Dam, Nazar Bar Qadam, Safar Dar Watan, Khalwat Dar Anjuman.
Hadhrat Shah Naqshband Rahmatullah ‘alaih telah menambah tiga lagi prinsip menjadikannya sebelas iaitu:
Wuquf Qalbi, Wuquf ‘Adadi dan Wuquf Zamani.
Hadhrat Shah Naqshband Rahmatullah ‘alaih telah berkata, “Jalan
Tariqat kami adalah sangat luarbiasa dan merupakan ‘Urwatil Wutsqa
(Pegangan Kukuh), dengan berpegang teguh secara sempurna dan menuruti
Sunnah Baginda Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam dan Para Sahabat
Radhiyallahu ‘Anhum Ajma’in. Mereka telah membawa daku ke jalan ini
dengan Kekurniaan. Dari awal hingga ke akhir daku hanya menyaksikan
Kekurniaan Allah bukan kerana amalan. Menerusi jalan Tariqat kami,
dengan amal yang sedikit, pintu-pintu Rahmat akan terbuka dengan
menuruti jejak langkah Sunnah Baginda Rasulullah Sallahllu ‘Alaihi
Wasallam.”
Hadhrat Shah Naqshband Rahmatullah ‘alaih mempunyai dua orang
Khalifah besar iaitu Hadhrat Khwajah ‘Alauddin ‘Attar Rahmatullah ‘alaih
dan Hadhrat Khwajah Muhammad Parsa Rahmatullah ‘alaih, pengarang kitab
Risalah Qudsiyyah.
Dia adalah ibarat lautan ilmu yang tak bertepi dan dianugerahkan
dengan mutiara-mutiara hikmah dari Ilmu Laduni. Dia menyucikan hati-hati
manusia dengan lautan amal kebaikan. Dia menghilangkan haus sekelian
Ruh dengan air dari pancuran Ruhaniahnya.
Dia amat dikenali oleh sekelian penduduk di langit dan di bumi. Dia
ibarat bintang yang bergemerlapan yang dihiasi dengan mahkota petunjuk.
Dia mensucikan Ruh-Ruh manusia tanpa pengecualian menerusi napasnya yang
suci. Dia memikul cahaya Kenabian dan pemelihara Syari’at Muhammadiyah
serta rahsia-rahsia MUHAMMADUR RASULULLAH.
Cahaya petunjuknya menerangi segala kegelapan kejahilan Raja-raja dan
orang awam sehingga mereka pun datang berdiri di pintu rumahnya. Cahaya
petunjuknya juga meliputi seluruh Timur dan Barat, Utara dan Selatan.
Dia adalah Ghauts, Sultanul Auliya dan rantai bagi sekelian permata
Ruhani.
Semoga Allah Merahmatinya Dan Mengurniakan Limpahan Fakalan Kepada Kita. Amin
Nara Sumber : Wikipedia
Tidak ada komentar:
Posting Komentar